Musical Lives

The strike of real time streaming during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47519/eiaerh.v8.2022.ID408

Keywords:

Musical lives, Popular song, Musical scene

Abstract

In this article, we will address the circulation and listening of amplified and recorded music, considering their audiovisual experiences and the formation of audiences for these products that touch the image of musical performances over time. From the ethnomusicological perspective, we seek to reflect on the advent of lives streaming, a phenomenon popularized during Covid-19 pandemic. From this practice of live music, in real-time streaming, we will observe its effects on musical aesthetics and sociability generated among viewers in interactive chats during performances, as well as economic incurrencies for musicians in this format. In this mode of enjoyment, we observe the presence of networks of cooperation in these social contexts, which seems to us to be indicative of conformations of contemporary musical taste.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Saldanha Odier, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte – MG – Brasil

Mestrado em Artes.

Robert Moura, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte – MG – Brasil

Mestrado em Artes.

Lúcia Campos, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte – MG – Brasil

Professora. Doutorado em Etnomusicologia. École des Hautes Études em Sciences Sociales.

References

ARAÚJO, P. C. O réu e o rei: Minha história com Roberto Carlos, em detalhes. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

BECKER, H. S. Mundos da Arte. Tradução: Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

DEBORD, G. A Sociedade do Espetáculo. Tradução: Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ECO, U. Apocalípticos e integrados. 2. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1979.

FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: O teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, n. 8, p. 197-209, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57370. Acesso em: 18 set. 2022.

HENNION, A. Música e mediação: Para uma nova Sociologia da Música. Tradução: Flavio Barbeitas. In: CLAYTON, T.; HERBERT, R. The Cultural Study of Music: A Critical Introduction. London: Routledge, 2002.

HENNION, A. Uma sociologia dos attachements: De uma sociologia da cultura a uma pragmática do gosto. Tradução: Lúcia Campos. 2004.

HENNION, A. Pragmática do Gosto. Desigualdade & Diversidade. Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio, Rio de Janeiro, n. 8, p. 253-277, jan./jul. 2011. Disponível em: https://desigualdadediversidade.soc.puc-rio.br/media/artigo10_8.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

IZEL, A. Teresa Cristina, rainha das lives: ''O que tem segurado a gente é a arte''. Correio Braziliense, 2020. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversao-e-arte/2020/07/25/interna_diversao_arte,875107/teresa-cristina-rainha-das-lives-o-que-tem-segurado-a-gente-e-a-ar.shtml. Acesso em: 03 mar. 2022.

LEBRECHT, N. Maestros, obras-primas & loucura: A vida secreta e a morte vergonhosa da indústria da música clássica. Tradução: Rafael Sando. Rio de Janeiro: Record, 2008.

LIMA, T. A Canção nas lives: Mediações da música pop em tempos de pandemia. TV UFRB, 2020. 1 vídeo (61 min). Disponível em: https://youtu.be/x2eggmG1T9Q. Acesso em: 03 nov. 2021.

NASCIMENTO, J. P. C. Abordagens do pós-moderno em música: A incredulidade nas metanarrativas e o saber musical contemporâneo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

RAJEWSKY, I. O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: Uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, T. F. N. (org.). Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

SEEGER, A. Etnografia da Música. Cadernos de campo, São Paulo, v. 17, n. 17, p. 237-260, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/47695. Acesso em: 12 ago. 2022.

WERNECK, N. Retrospectiva 2020: Lives dominaram o ano, e Brasil é destaque mundial. UAI, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://www.uai.com.br/app/noticia/musica/2020/12/22/noticias-musica,266318/retrospectiva-2020-lives-dominaram-o-ano-e-brasil-e-destaque-mundial.shtml. Acesso em: 03 mar. 2022.

Published

2022-12-01

How to Cite

ODIER, F. S.; MOURA, R.; CAMPOS, L. Musical Lives: The strike of real time streaming during the Covid-19 pandemic. Revista Hipótese, Bauru, v. 8, n. esp1, p. e022019, 2022. DOI: 10.47519/eiaerh.v8.2022.ID408. Disponível em: https://revistahipotese.editoraiberoamericana.com/revista/article/view/408. Acesso em: 23 nov. 2024.

Metrics