The litentiate degree course in Brazilian Popular Music - CECULT UFRB

Challenges of implementation in the EAD modality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47519/eiaerh.v8.2022.ID409

Keywords:

Musical education, Popular music, Recôncavo da Bahia

Abstract

In 2021, the Licentiate Degree in Brazilian Popular Music – EaD modality was started at UFRB, an initiative of the CECULT and SEAD university centers, with the support of CAPES. Starting from an innovative proposal of courses in art, culture and their languages, more specifically, from a successful experience of implementing a course for music educators in the classroom mode, the opportunity allowed us to expand a current process of expansion of education to inland cities. We present an account of this experience, and the discussion of some peculiarities and challenges found in this very recent process, problematizing the issues of teaching music and the arts at a distance and online.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Luiz Ribeiro de Vasconcelos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Santo Amaro – BA – Brasil

Docente Adjunto no Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias (CECULT). Doutorado em Música (UNICAMP).

References

ALBUQUERQUE, A. P. L. O ensino do canto popular na Universidade Pública brasileira: Um breve panorama. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 26., 2016, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2016. Available at: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2016/4487/public/4487-14332-1-PB.pdf. Access: 12 June 2022.

BAIA, S. F. A historiografia da música popular no Brasil (1971-1999). 2010. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, University of São Paulo, São Paulo, 2010. Available at: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-14022011-115953/pt-br.php. Access: 28 Sept. 2020.

BOLLOS, L. H.; COSTA, C. H. Considerações sobre harmonização e música popular na disciplina Piano Complementar. Per Musi. Belo Horizonte: UFMG, 2017.

BRASIL. Lei n. 11.769 de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm. Access: 02 Nov. 2021.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital CAPES n. 05/2018. Chamada para articulação de cursos superiores na modalidade EaD no âmbito do Programa Universidade Aberta do Brasil – UAB. Brasília, DF: CAPES, 2018. Available at: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018Edital52018UAB2.pdf. Access: 17 Oct. 2021.

CARDOSO, A.; SANTOS, A. G.; ESPÍRITO SANTO, E.; MOREIRA, J. A. Modelo pedagógico virtual UFRB: Por uma educação aberta e digital._ Cruz das Almas, BA: UFRB, 2018. Available at: https://www2.ufrb.edu.br/ead/images/Modelo_Pedagogico.pdf. Access: 16 Oct. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOHN, D. M. Aulas on-line de instrumentos musicais: Novo paradigma em tempos de pandemia. Revista da Tulha, v. 6, n. 2, p. 152-171, 2020. Available at: https://www.revistas.usp.br/revistadatulha/article/view/170749. Access: 8 Nov. 2021.

LIRA, C. P. A charanga no município de Santo Amaro da Purificação: Música, cultura e aprendizagem. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Musical) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016. Available at: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/29422. Access: 28 Mar. 2021.

NAPOLITANO, M. Seguindo a canção: Engajamento político e indústria cultural na trajetória da música popular brasileira (1959-1969). 1999. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999. Available at: https://repositorio.usp.br/item/001015199. Access: 13 Oct. 2022.

NAPOLITANO, M. História e música: História cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

NAVES, S. C. A canção crítica. In: MATOS, C. N.; MEDEIROS, F. T.; TRAVASSOS, E. (org.). Ao encontro da palavra cantada: Poesia, música e voz. Rio de Janeiro: Editora 7 Letras, 2001.

ROSA, J. G. Grande sertão: Veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

SANDRONI, C. Adeus à MPB. In: CAVALCANTE, B. et al. Decantando a República v. I: Inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira; São Paulo: Ed. Perseu Abramo, 2004.

SANTOS, J. C. P. A Implementação do Bacharelado em Música Popular: O caso da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE MÚSICA POPULAR NA UNIVERSIDADE, 1., 2015, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2015.

TAGG, P. A análise de música popular: Teoria, método e prática. Em Pauta, Rio Grande do Sul, v. 14, n. 23, p. 5-52, dez. 2003. Available at: https://www.seer.ufrgs.br/EmPauta/article/view/9404. Access: 23 Feb. 2021.

TATIT, L. O cancionista: Composição de canções no Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

TATIT, L. O século da canção. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2004.

WISNIK, J. M. Sem receita: Ensaios e canções. São Paulo: Publifolha, 2004.

Published

2022-12-01

How to Cite

DE VASCONCELOS, J. L. R. The litentiate degree course in Brazilian Popular Music - CECULT UFRB: Challenges of implementation in the EAD modality. Revista Hipótese, Bauru, v. 8, n. esp1, p. e022015, 2022. DOI: 10.47519/eiaerh.v8.2022.ID409. Disponível em: https://revistahipotese.editoraiberoamericana.com/revista/article/view/409. Acesso em: 21 nov. 2024.

Metrics