Music learning and the use of DICT in a community of practice

A research in a community choir

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47519/eiaerh.v8.2022.ID420

Keywords:

DICT, Community of practice, Flipped classroom

Abstract

The general objective of this research was to analyze the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in musical learning in a community choir, being this choir understood as a "Community of Practice". As specific objectives, this research sought to understand the characteristics of a Community of Practice and to analyze the contribution of DICT in the process of choral preparation for a concert. The method adopted was Action-Research, in which several actions were proposed and executed to solve issues related to the rehearsal process of the choir. Three theoretical perspectives were used to analyze the data: Situated Learning, Communities of Practice (COP), and the "Flipped Classroom" methodology. In the end, the name "Expanded Rehearsal" is proposed for the rehearsal methodology developed based on applying the principles of the "Flipped Classroom" in choral practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eldom Soares, Universidade de Brasília (UnB), Brasília – DF – Brasil

Mestrado em Música.

Paulo Roberto Affonso Marins, Universidade de Brasília (UnB), Brasília – DF – Brasil

Professor Associado no Departamento de Música. Doutorado em Music/Sound Recording (UNIS/Grã-Bretanha).

References

ARAUJO, L. H. L.; LUCENA FILHO, G. J. Comunidades virtuais de aprendizagem: novas dinâmicas de aprendizagem exigem novas formas de avaliação. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO – SBIE, 16., 2005, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora, MG: UFJF, 2005.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de Aula Invertida - Uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, Editora Ltda., 2016.

GOHN, D. M. Tendências na educação a distância: Os softwares on-line de música. Opus, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 113-126. jun. 2010. Disponível em: https://anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/228. Acesso em: 23 jan. 2021.

GREEN, L. Poderão os Professores Aprender Com os Músicos Populares ? Revista Música, Psicologia e Educação, Porto, n. 2, p. 65-79, 2000. Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/rmpe/article/view/2402. Acesso em: 13 out. 2021.

GUARIENTE, L. C. Comunidade de Prática Musical: Um Estudo Sobre Um Grupo Coral em Curitiba. 2010. Dissertação. (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, 2010. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/35748. Acesso em: 25 fev. 2021.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated Learning - Legitimate Peripheral Participation. New York: Cambridge University Press, 1991.

MENDES, L.; URBINA, L. M. S. Análise sobre a Produção Acadêmica Brasileira em Comunidades de Prática. Revista de Administração Contemporânea, v. 19, n. esp. 3, p. 305-327, out. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/m895WnhccC74MnCrQPLQWsH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 mar. 2021.

OLIVEIRA, F. M. M. Construindo o Canto Coral: A construção dos conhecimentos musicais no ensaio coral à luz da teoria sócio histórica de Vigotski. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24699. Acesso em: 16 jul. 2021.

PEQUINI, A. T. O uso das tecnologias no cotidiano, na educação e no ensino musical sob uma perspectiva educacional e sociocultural. 2016. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/138259. Acesso em: 18 out. 2021.

SANTOS, E. O. Ideias sobre currículo, caminhos e descaminhos de um labirinto. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 13, n. 22, jul./dez. 2004. Disponível em: https://biblat.unam.mx/pt/revista/revista-da-faeeba/articulo/ideias-sobre-curriculo-caminhos-e-descaminhos-de-um-labirinto. Acesso em: 11 jan. 2021.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora e Editora Autores Associados, 1986.

TORRES, G. F. Canja de Viola: Uma Comunidade de Prática Musical Em Curitiba. 2008. Dissertação (Mestrado em Música ) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/18125/Texto_completo_final_biblioteca.pdf?sequence=1. Acesso em: 12 out. 2022.

UZUNER, S.; HAYES, S.; SHEA, P. A Critical Review of the Use of Wenger's Community of Practice (CoP) Theoretical Framework in Online and Blended Learning Research, 2000-2014. Online Learning, v. 21, n. 1, p. 209-237, 2017. Disponível em: https://olj.onlinelearningconsortium.org/index.php/olj/article/view/963/255. Acesso em: 16 out. 2022.

WENGER, E. Communities of Practice - Learning Meaning, and Identity. New York: Cambridge University Press, 1998.

Published

2022-12-01

How to Cite

SOARES, E.; MARINS, P. R. A. Music learning and the use of DICT in a community of practice: A research in a community choir. Revista Hipótese, Bauru, v. 8, n. esp1, p. e022025, 2022. DOI: 10.47519/eiaerh.v8.2022.ID420. Disponível em: https://revistahipotese.editoraiberoamericana.com/revista/article/view/420. Acesso em: 20 may. 2024.

Metrics