Digital mixing tools in the development of musical skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47519/eiaerh.v8.2022.ID413

Keywords:

Mixing, Musical skills, Musical production

Abstract

The article presents a software, which is the digital audio workstation Cakewalk by BandLab and the website Cambridge Music Technology (section: The 'Mixing Secrets' Free Multitrack Download Library) as tools with high potential educational for free use and with professional quality, in terms of the commercial process of music production. In the end, a list of musical skills based on literature is presented, and suggestions of which the student can improve during the practical activity of mixing phonograms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glauber Lúcio Alves Santiago, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP – Brasil

Professor do Departamento de Artes e Comunicação. Doutorado em Engenharia de Produção.

 

Caroline Torkomian Joaquim, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos – SP – Brasil

Licencianda em Música.

References

BANDLAB. Blog.bandlab.com. Site da organização, 2021. Disponível em: https://blog.bandlab.com/about/. Acesso em: 15 out. 2021.

BREGITZER, L. Secrets of Recording: Professional Tips, Tools & Techniques. United States of America: Elsevier, 2007.

CAMBRIDGE MUSIC TECHNOLOGY. Cambridge Music Technology. 2021. Site da organização. Disponível em: https://cambridge-mt.com/. Acesso em: 15 out. 2021.

CERNEV, F. K.; MALAGUTTI, V. G. #Escola #Música #Tecnologia: Apreciar, executar e criar utilizando as tecnologias digitais em sala de aula. Música Na Educação Básica, Londrina, v. 7, n. 7/8, p. 96-107, 2016. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas_meb/index.php/meb/article/view/73. Acesso em: 25 mar. 2021.

CUNHA, G.; MARTINS, M. Tecnologia, Produção & Educação Musical Descompassos e Desafinos. In: CONGRESSO RIBIE, 4., 1998, Brasília. Anais [...]. Brasília, DF: UFRGS. Disponível em: http://www.ufrgs.br/niee/eventos/RIBIE/1998/pdf/com_pos_dem/235.pdf. Acesso em: 16 fev. 2022.

DE MAN, B. et al. Perceptual evaluation of music mixing practices. Audio Engineering Society, Warsaw, Convention Paper 9235, may. 2015. Presented at the 138th Convention Audio Engineering Society, 2015.

DE MAN, B.; REISS, J. D. The mix evaluation dataset. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON DIGITAL AUDIO EFFECTS (DAFX-17), 20., 2017, Edinburgh. Anais […]. Edinburgh, UK. 2017.

GIBSON, D. The Art of Mixing: A visual guide to recording, engineering and production (Mix Pro Audio Serie). 3. ed. United States of America: Routledge, 2018.

HALLAM, S. Music Psychology in Education. 25. ed. London: Institute of Education, University of London. 2006.

HALLAM, S.; PRINCE, V. Conceptions of Musical Ability. Sage Journals, Research Studies, in Music Education, v. 20, n. 1, p. 2-22, 1 jun. 2003. Disponível em: https://journals.sagepub.com/toc/rsma/20/1. Acesso em: 16 fev. 2022.

JOSEPH, A. Options for implementing the arts standards through music by grade level. Olympia, WA: Office of Superintendent of Public Instruction, 2011.

LIMA, T. R. Redes sociais e circulação musical. In: RIBEIRO, J. C.; FALCÃO, T.; SILVA, T. (org.). Mídias sociais: Saberes e representações. Salvador: EDUFBA, 2012.

MENESES, E. A. L.; NOVO, J. E. F. Educação musical através da improvisação livre com recursos computacionais: Contribuições e desafios. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 25., 2015, Vitória. Anais [...]. Vitória, ES: APPOM, 2015. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/291814085_Educacao_musical_atraves_da_improvisacao_livre_com_recursos_computacionais_contribuicoes_e_desafios. Acesso em: 10 fev. 2022.

NAKANO, D. N. A produção independente e a desverticalização da cadeia produtiva da música. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 3, p. 627-638, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/znFnp46bGtkR5qc67HHpcGS/?lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2022.

OWSINSKI, B. The mixing engineer’s handbook. 4. ed. Vallejo, CA: Mix Books, 1999.

OWSINSKI, B. The music producer’s handbook. New York: Hal Leonard, 2010.

SANTIAGO, G. Guia completo de mixagem para iniciantes: Abordagem prática in the box. Glauber Santiago, 2021. 1 Vídeo (69 min). Disponível em: https://youtu.be/agQTPO9mCsg. Acesso em: 15 out. 2021.

SAVAGE, S. Mixing and Mastering in The Box: The guide to making great mixes and final masters on your computer. Oxford: Oxford university press, 2014.

SOUZA, M. S. Software Livre e Educação: Uma Proposta de democratização do acesso ao conhecimento. In: SEMANA DE MOBILIZAÇÃO CIENTÍFICA – SEMOC, 7., 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador: Universidade Católica do Salvador (UCSal), 2004.

STASIS, S. et al. Audio processing chain recommendation. INTERNATIONAL CONFERENCE ON DIGITAL AUDIO EFFECTS (DAFX-17), 20., 2017, Edinburgh. Anais […]. Edinburgh, UK. 2017.

WILSON, A.; FAZENDA, B. Variation in multitrack mixes: Analysis of low-level audio signal features. Journal of the Audio Engineering Society, v. 64, n. 7/8, p. 466-473, jul./ago. 2016. Disponível em: https://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=18332. Acesso em: 16 fev. 2022.

Published

2022-12-01

How to Cite

SANTIAGO, G. L. A.; JOAQUIM, C. T. Digital mixing tools in the development of musical skills. Revista Hipótese, Bauru, v. 8, n. esp1, p. e022018, 2022. DOI: 10.47519/eiaerh.v8.2022.ID413. Disponível em: https://revistahipotese.editoraiberoamericana.com/revista/article/view/413. Acesso em: 19 sep. 2024.

Metrics